consumator – persoană fizică sau juridică care beneficiază, pe bază de contract, de energie termică pentru necesitățile casnice sau în alte scopuri.

consumator de servicii intermediate – proprietarul unității în condominiu și posesorul adult al acesteia pe durata în care posedă în fapt unitatea, cărora furnizorul le furnizează serviciul intermediat.

Art. 5 Legea Nr. 92 din  29.05.2014 „cu privire la energia termică şi promovarea cogenerării”.

Unitatea Dvs. este parte componentă a clădirii, astfel toate cheltuielile sunt distribuite proporțional cotei unității în condominiu sau al cotei unității din suprafața totală a unităților. Suma tuturor cotelor-părți trebuie să fie egală cu 100%. Astfel, în vederea repartizării echitabile a consumului direct/indirect de energie termică, proprietarii sau chiriașii de apartamente/încăperi deconectate din cadrul blocului locativ sunt obligați să contribuie conform cotei părți pentru următoarele:

  • Locurile de uz comun:

– Etaj tehnic;

– Subsol;

– Casa scării;

  • Coloanele sistemului de încălzire care trec printr-un apartament deconectat. În funcție de categoria/tipul spațiilor de uz comun (încălzit/neîncălzit/lipsa) se aplică formula de calcul corespunzătoare. În cazul în care: casa scării nu este încălzită, unitatea nu are coloane tranzitorii,atunci aceaste componente nu se includ în calculul aferent facturării.

Vechiul mecanism de repartizare a consumului de energie termică a fost declarat neconstituțional prin Hotărârea Curții Constituționale nr. 4 din 03 martie 2022. Adițional, rezultatele „Studiului privind distribuția consumului de energie termică în clădirile rezidențiale în care există apartamente deconectate de la sistemul centralizat de căldură” demonstrează că vechea cotă de 10% pentru apartamentele deconectate realoca cheltuielile în proporţii de 20%-50% către apartamentele/încăperile conectate la încălzirea centralizată. Cu alte cuvinte, cota de 10% îi împovăra pe cei conectați la sistemul centralizat.

Nu există o cotă fixă.  Regulamentul cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024 permite un calcul individualizat pentru fiecare apartament în funcție de suprafață, prezența/absența coloanelor tranzitorii, spațiile încălzite în cadrul clădirii, raportul dintre suprafața locuințelor conectate și deconectate de la încălzirea centralizată, numărul de etaje ale blocului și alte informații relevante.

Dacă nu aveți coloane tranzitorii, calculul pentru această componentă este exclus (acest lucru poate fi verificat în documentul de plată, în tabel, la rubrica „coloane”), fiind inclus în calcul doar celelalte componente (locurile de uz comun, etaj tehnic, subsol, casa scării), pct.25, Anexa nr.3 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024 stipulează expres că, pentru aportul termic de la coloane, nu se ia în calcul suprafața încăperilor de unde coloanele au fost demontate, atunci când cotul rămas nu depășește un metru în lungime. În cazul respectiv, este necesar de asigurat consumurile indirecte din locurile de uz comun (etaj tehnic/tavan, subsol/pardosea și casa scării), care contribuie la bilanțul energetic al clădirii în funcție de proporția dintre suprafața apartamentului deconectat și suma totală a suprafețelor tuturor unităților din condominiu. În subsolul blocului locativ se găsesc rețele inginerești esențiale pentru toți locatarii, precum cele de apă și canalizare, care necesită întreținere. Dacă aceste spații rămân neîncălzite, există riscul înghețării apei, afectând astfel accesul la serviciile de apă și canalizare pentru toți locatarii. În consecință, încălzirea subsolului (în conformitate cu normativele în vigoare) este strâns legată de funcționarea corespunzătoare a rețelelor de apă și canalizare din bloc.

Potrivit art. 8 alin. (1) din Legea nr. 1324/1993 privind privatizarea fondului de locuințe, proprietarii de locuințe privatizate sunt coposesorii instalațiilor şi comunicațiilor inginerești, ai locurilor de uz comun ale imobilului şi ale terenurilor de pe lângă el. Totodată, și Legea nr. 187/2022 cu privire la condominiu definește drept părți comune, printre altele, „rețelele de alimentare cu apă potabilă și apă caldă menajeră și rețelele de canalizare, rețelele electrice, de comunicații electronice, de alimentare cu energie termică și gaze”. Articolul 18 din aceeași Lege stipulează că proprietarii sunt obligați să asigure „buna vecinătate în raport cu ceilalți proprietari”, iar cheltuielile pentru părțile comune „se repartizează proprietarilor din condominiu”. Chiar și locatarii cu încălzire autonomă beneficiază de încălzirea spațiilor comune, precum scara blocului sau subsolul/etajul tehnic, acolo unde se află sisteme inginerești importante pentru toți locatarii. Este aceeași situație cu plata pentru energia electrică pentru iluminarea scării.

Metodologia în vigoare ține cont de lungimea coloanelor sau lipsa acestora. Punctul 25, Anexa nr.3 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024 stipulează expres că, pentru aportul termic de la coloane, nu se ia în calcul suprafața încăperilor de unde coloanele au fost demontate, atunci când cotul rămas nu depășește un metru în lungime. Respectiv, nu trebuie să achitați pentru aportul termic de la coloane dacă nu le aveți în casă, însă spre achitare va fi inclusă contribuția conform cotei părți în condominiu pentru locurile de uz comun (etaj tehnic, subsol și casa scării).

Aceste spații comune sunt în proprietatea și responsabilitatea comună a tuturor proprietarilor și locatarilor blocului, atât conform Legii nr. 1324/1993 privatizării fondului de locuințe, cât și Legii nr. 187/2022 cu privire la condominiu. Această obligație legală reiese din faptul că de buna întreținere a etajului tehnic și a subsolului, precum și a sistemelor inginerești de acolo, beneficiază întreg blocul. Spre exemplu, chiar și locatarii cu încălzire autonomă beneficiază de asigurarea unei temperaturi minime în spațiile tehnice pe unde trec sistemele de alimentare cu apă și canalizare, de care se folosesc absolut toți locatarii.

Dacă o parte din subsol este privatizat , cota-parte pentru subsolul privatizat nu este inclusă în suprafața locurilor de uz comun. Această situație e reglementată de pct. 38 din Anexa nr.3 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024.

Furnizorul efectuează calculele pentru factură în baza informațiilor primite de la gestionarul blocului. Puteți solicita gestionarului o inspecție a apartamentului și întocmirea unui proces-verbal care să confirme sau să actualizeze datele tehnice relevante pentru consumul de energie termică. Astfel, conform pct. 73 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024, consumatorul este obligat să asigure, între orele 8:00 – 19:00, accesul reprezentantului gestionarului/asociației de proprietari/ furnizorului în unitate, pentru a controla branșamentele deconectate/reconectate, cu coordonarea prealabilă a timpului efectuării controlului.

Normele privind repartizarea consumului direct/indirect de energie termică dintre unități în cadrul unui bloc locativ conectat la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică a fost elaborat de Ministerul Energiei, pornind de la recomandările Curții Constituționale și de la rezultatele „Studiului privind distribuția consumului de energie termică în clădirile rezidențiale în care există apartamente debranșate de la sistemul centralizat de căldură”, realizat de reprezentanții mediului academic. Proiectul a fost consultat cu Agenția Națională de Reglementare în Energetică, Ministerul Justiției, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale; Agenția pentru Eficiență Energetică, Agenția Proprietății Publice, Furnizorii de energie termică, electrică și gaze naturale, asociații de locatari/gestionari ai fondului locativ, inclusiv prin organizarea a două sesiuni publice de consultare.

Metodologia din 2024 a dezvoltat-o pe cea din 2022, 2023 în baza unor consultări publice ample și a inclus câteva modificări importante, printre care:

  • obligativitatea ca factura de plată să includă informații privind elementele de calcul utilizate la repartizarea consumurilor de energie;
  • obligația gestionarilor fondurilor locative să inspecteze modificările efectuate de locatari și să ajusteze costurile corespunzător;
  • regula că dacă repartizarea lunară este realizată de către furnizor sau de către o organizație împuternicită, detaliile de calcul trebuie să fie confirmate printr-un acord semnat între locatari/asociația de proprietari și furnizor/organizație împuternicită;
  • posibilitatea ca fiecare bloc locativ sau asociație de proprietari să elaboreze o metodologie internă pentru repartizarea consumului de energie termică;
  • includerea formulelor care reflectă existența mansardelor;
  • luarea în considerare a cantității minim necesare a energiei din surse alternative pentru a menține în apartament/încăpere (camere deconectate) temperatura aerului de cel puțin +18 °C;
  • la unitățile unde consumatorul/proprietarul asigură încălzirea spațiului din surse alternative de încălzire în procesul de repartizare a consumurilor de energie termică, se exclude componenta de plată pentru tavan/etaj tehnic la unitățile poziționate la ultimul etaj, iar la cele poziționate la primul etaj se exclude componenta de plată pentru podea/subsol;
  • Pentru apartamentele debranșate cu pereți exteriori în planuri perpendiculare (de colț), plata pentru încălzirea acestora se calculează aplicându-se coeficientul 1/1.2 la suprafața unității;
  • În cazul în care s-a constatat că izolarea termică a pereților exteriori asigură reducerea fluxurilor de energie termică și contribuția la balanța energetică a clădirii, furnizorul de energie termică exclude componenta de plată pentru cantitatea de energie necesară pentru menținerea balanței energetice a clădirii, pct. 81 din Anexa nr.3 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024.

Da. Autorii „Studiului privind distribuția consumului de energie termică în clădirile rezidențiale în care există apartamente debranșate de la sistemul centralizat de căldură” recomandă ca izolarea coloanelor tranzitorii să nu fie luată în calcul deoarece, în interiorul proprietății private, nu se poate garanta integritatea acesteia în timp. Astfel, potrivit, pct. 59 a Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale aprobat prin Hotărârea Guvernului a RM nr. 281 în scopul inspectării vizuale și pentru asigurarea posibilității deservirii tehnice și/sau a reparației curente a coloanelor, nu se admite înglobarea acestora în pereți.

Mai mult ca atât, pct. 142. a regulamentului menționat prevede că proprietarului de unități i se interzice să ascundă/înglobeze în cadrul unității rețelele de alimentare cu apă rece, apă caldă, de încălzire, de canalizare, precum și echipamentele de măsurare și alte instalații tehnice comune.

Noua Normă vizează repartizarea consumului de energie termică în cadrul blocului, între locatari, și nu afectează deloc volumul total de energie facturat în cadrul blocului locativ. Întreprinderea termoenergetică nu încasează plăți mai mari sau mai mici prin aplicarea Normelor privind repartizarea consumului direct/indirect de energie termică dintre unități în cadrul unui bloc locativ conectat la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică. Întreprinderea termoenergetică încasează fix cât arată contorul instalat la intrare în bloc. Anterior, consumul nu era distribuit echitabil și o parte mai mare le revenea consumatorilor conectați la încălzirea centralizată. Acum, contribuția consumatorilor deconectați a crescut, dar ea vizează consumurile indirecte de energie termică pentru locurile de uz comun, energie care este consumată și trebuie achitată.

Chiar dacă prin apartament nu trec coloane tranzitorii, proprietarii sau locatarii de unități (apartamente/încăperi) deconectate de la încălzirea centralizată oricum trebuie să contribuie la acoperirea consumurilor indirecte pentru locurile de uz comun precum etaj tehnic, subsol și casa scării care contribuie la bilanțul energetic al clădirii. Dacă acestea sunt neîncălzite, acestea se determină după formule diferite, comparativ cu cazul în care acestea sunt încălzite.

Da. Pe portalul compensatii.gov.md, când completați cererea de acordare a gradului de vulnerabilitate energetică, trebuie să bifați și rubrica încălzire centralizată cu indicarea numărului locului de consum/contului reflectat în factura de plată.

Energia termică furnizată blocului locativ înregistrată de echipamentul de măsurare este distribuită conform formulelor stabilite în Anexa nr. 3 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024. Furnizorii de energie termică introduc în acele formule datele tehnice primite de la gestionarul blocului/ datele indicate în contractele de furnizare a energie termice/alte date oficiale și astfel se realizează distribuția consumului de energie termică, ce-i revine fiecărui apartament în echivalent cantitativ și monetar reflectat în factura de plată.

În conformitate cu pct. 17 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024 „Locatarii/gestionarii/asociațiile de proprietari din condominiu/ autoritățile administrației publice locale sunt în drept să elaboreze și să decidă asupra unui alt mecanism de repartizare a consumului de energie termică, precum și asupra modului de repartizare a diferențelor dintre indicațiile echipamentului de măsurare (contorului) instalat la branșamentul blocului locativ sau al unei părți a acestuia și cele ale echipamentelor de măsurare (contoarelor) instalate la unități, cu condiția respectării Legii nr. 187/2022 cu privire la condominiu și a Legii serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 1402/2002. Mecanismul de repartizare se aplică începând cu luna de facturare ulterioară datei deciziei luate de către locatarii/gestionarii/asociațiile de proprietari din condominiu/autoritățile administrației publice locale.”

Mai mult ca atât, în conformitate cu pct. 44 al Regulamentului menționat „Anual, până la data de 1 octombrie, administratorul asociației sau gestionarul condominiului are obligația de a prezenta unităților termoenergetice mecanismul de repartizare a consumului de energie termică.”

Dacă Adunarea Generală a decis asupra unui mecanism alternativ, gestionarul blocului trebuie să se adreseze în scris către furnizorul de energie termică, prezentând totodată și documentația care demonstrează că decizia a fost luată conform legii: Hotărârea Adunării Generale, Procesul-Verbal al Adunării Generale, extrasul ASP care confirmă calitatea de administrator a persoanei desemnate de asociație, declarația pe proprie răspundere a administratorului că toate informațiile prezentate sunt autentice.

Potrivit pct. 17 17 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024, e permisă elaborarea unei metodologii alternative doar cu condiția respectării legislației în vigoare. Deciziile adoptate în baza unor prevederi legale abrogate sau desuete, de exemplu prin „Adunarea împuterniciților” în cazul CCL-urilor, nu vor fi acceptate de furnizor și/sau și intermediarul de decontări. Legea 187/2022 cu privire la condominiu stipulează clar că asociațiile de proprietari ai locuințelor/apartamentelor privatizate, cooperativele de locuințe și cooperativele de construcție a locuințelor se reorganizează prin transformare în asociații de proprietari din condominiu în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a legii, iar, între timp, ele se supun oricum regimului prevăzut de noua Lege. Astfel, în privința repartizării consumului de energie, Legea 187/2002 cu privire la condominiu stipulează că aceasta e o competență exclusivă a Adunării Generale, care nu poate fi delegată altor organe ale asociației (art. 34, alin (3)). Adițional, Legea stabilește că deciziile privind contribuția pentru finanțarea cheltuielilor și încăperilor comune sunt adoptate în cadrul Adunării Generale cu cel puțin 2/3 din voturile proprietarilor din condominiu.

Potrivit pct. 134 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024, În cazul emiterii unei facturi de plată eronate, consumatorul are dreptul să solicite recalcularea plăților în termen de până la 6 luni de la data emiterii facturii respective, iar prestatorul de servicii este obligat să efectueze recalculul. Recalcularea se efectuează inclusiv atunci când eroarea constă în transmiterea incorectă sau neprezentarea indicilor de calcul, cu condiția ca echipamentele de măsurare din unitatea respectivă să fie sigilate, să funcționeze conform cerințelor tehnice și să dețină un buletin valabil de verificare metrologică. Recalculul pentru acest motiv este efectuat o singură dată la fiecare 6 luni.

Criteriile de începere și încheiere a sezonului de încălzire au fost stabilite de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) în pct. 15 al Regulamentului privind furnizarea energiei termice aprobat prin Hotărârea ANRE nr. 23/2017: sezonul de încălzire începe dacă, timp de 3 zile consecutiv, între orele 18:00 – 6:00, temperatura aerului scade sub +10°C și se încheie după 3 zile consecutive în care același indicator depășește +10°C. Totuși, consumatorii pot solicita în scris furnizarea mai devreme sau prelungirea perioadei de încălzire, iar furnizorul este obligat să satisfacă această cerere dacă are posibilitatea tehnică. Până la urmă, asigurarea confortului termic, în altă perioadă decât cea a sezonului de încălzire, implică un echilibru între preferințele individuale ale consumatorilor și evaluarea resurselor financiare necesare pentru a crea și menține acele condiții optime de temperatură în mediul dat.

Temperatura normată în conformitate cu actele normative în construcții CP A.09.05:2017 „Norme și reguli de exploatare tehnică a fondului locativ” aprobat prin Ordinul Ministerului Economiei și Infrastructurii nr. 355/2018[1], indică că la exploatarea sistemului decentralizat cu căldură a blocului locativ cu cazangerie pe acoperiș precum și la exploatarea sistemului decentralizat cu căldură a încăperii de locuit (termoficare autonomă) trebuie să asigure menținerea temperaturii optime (nu mai joasă de +18 °С) a aerului în încăperile de locuit încălzite, conform normelor stipulate în SM GOST 30494. Astfel, menținerea unei temperaturi mai mari ține de confortul termic individual dorit ce implică un echilibru între preferințele individuale ale consumatorilor și evaluarea resurselor financiare necesare pentru a crea și menține acele condiții optime de temperatură în mediul dat.

În conformitate cu prevederile pct. 81 din Anexa nr.3 al Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281/2024, în cazul unităților deconectate de la sistemul colectiv/centralizat de alimentare cu energie termică, la cererea consumatorului se efectuează o inventariere de către administratorul asociației sau gestionarul condominiului, pentru a constata existența izolării termice a pereților exteriori.

În cazul în care s-a constatat că izolarea termică a pereților exteriori asigură reducerea fluxurilor de energie termică și contribuția la balanța energetică a clădirii, administratorul asociației sau gestionarul condominiului notifică, printr-un act confirmativ semnat de acesta, furnizorului de energie termică.

În procesul de repartizare a consumurilor de energie termică, furnizorul de energie termică exclude componenta de plată pentru cantitatea de energie necesară pentru menținerea balanței energetice a clădirii, începând cu luna de facturare ulterioară datei de depunere a cererii consumatorului către administratorul asociației sau gestionarul condominiului, numai în cazul în care consumul pentru luna de facturare este mai mare decât consumul mediu  de gaze naturale/energie electrică pentru perioada mai-august a anului începerii sezonului de încălzire.

Aici pot fi mai multe cauze: · Chiar dacă volumul de energie termică facturată este identic pentru două apartamente, suma facturată poate fi diferită din cauza gradului diferit de vulnerabilitate energetică. Amintim că și consumatorii cu încălzire autonomă pot obține compensații pentru factura la încălzire centralizată pe care trebuie să o plătească. · Consumatorii nu au asigurat cantitatea minim necesară a energiei din surse alternative pentru menținerea temperaturii interioare de cel puțin +18°C. Cantitatea minimă necesară pentru menținerea temperaturii interioare se compară cu consumul echivalent de resurse energetice înregistrat pe perioada respectivă de facturare. Dacă un apartament deconectat nu consumă nici gaz, nici energie electrică pentru încălzire, înseamnă că se încălzește indirect de la vecini și trebuie să achite pentru încălzirea centralizată. Astfel, pentru a contribui la asigurarea balanței energetice a clădirii în perioada sezonului de încălzire, consumatorii deconectați care nu au asigurat minimul necesar de căldură, vor achita suplimentar, în baza datelor prezentate de către furnizorii de gaze naturale și energie electrică.. Apartamentul vecinului poate fi amplasat la primul sau ultimul etaj.

Pentru determinarea repartizării consumului de energie termică într-un bloc locativ în care toți consumatorii sunt conectați la sistemul colectiv de alimentare cu energie termică, se realizează o distribuție corectă în raport cu suprafața fiecărui spațiu locativ. Astfel, cantitatea energiei termice pentru încălzirea apartamentului se determină în baza costului unui m2 din suprafața încălzită a blocului locativ (conform cantității de energie termică înregistrate la branșamentul blocului locativ) și în baza suprafeței încălzite a apartamentului respectiv. Cu alte cuvinte, energia termică intrată în bloc se împarte la suprafața totală încălzită din blocul locativ pentru a afla costul încălzirii per metru pătrat. Astfel, pentru o locuință cu o anumită suprafață (X) costul încălzirii per metru pătrat se multiplică cu suprafața totală a apartamentului respectiv (X). Exact astfel se procedează pentru toate apartamentele conectate la sistemul colectiv de încălzire, indiferente de amplasarea apartamentului – la mijloc, nivelul inferior sau superior. În acest mod, gestionarul blocului locativ distribuie întregul volum de energie termică între locatari, pentru a acoperi și achita 100% din căldura recepționată înregistrată de echipamentul de măsurare, în punctul de delimitare. Prin această abordare, fiecare locatar contribuie în mod proporțional la acoperirea pierderilor de energie prin anvelopa clădirii (elemente integrante ale unei clădiri care separă interiorul acesteia de mediul exterior). Prin adoptarea acestei metode, se garantează o distribuire uniformă a costurilor asociate pierderilor de energie termică către mediul exterior, între toți locatarii.

Solicitați conectarea căldurii în bloc de la administrator (date de contact: Pentru Consumatori – Contacte GFL).

potrivit pct. 44-47, Secțiunii a 4-a: plata pentru serviciul de alimentare cu energie termică din Regulamentul cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281 din 17-04-2024 anual, până la data de 1 octombrie, gestionarii fondului locativ au obligația de a prezenta către „Termoelectrica” S.A. Mecanismul de repartizare a consumului de energie termică.

În cazul în care nu a fost prezentat acest Mecanism, blocul locativ nu va fi conectat la agentul termic până la 1 noiembrie, iar repartizarea consumului de energie termică se va efectua conform anexei nr. 3 al Regulamentului menționat.

De altfel, procedura de conectare la agentul termic este foarte simplă și durează maxim câteva ore. Astfel, consumatorii care doresc să beneficieze de energie termică pentru încălzirea imobilelor, este necesar ca Administratorul blocului locativ, care este reprezentantul oficial al locatarilor,  să prezinte:

  • Solicitare de conectare a agentului termic, la sediul teritorial al „Termoelectrica” S.A.;
  • Fișa tehnică de pregătire a  instalațiilor de utilizare a energiei termice.

Documentele  urmează a fi depuse  la sediul teritorial al întreprinderii, în funcţie de sector.

Imediat după înregistrarea solicitării, specialiștii noștri verifică posibilitatea conectării imediate. În medie, procedura de conectare durează cca 3 ore.

În conformitate cu prevederile pct. 7 și 8 din Anexa nr.3 al Regulamentul cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281 din 17-04-2024, în cazul unităților deconectate de la sistemul colectiv/centralizat de alimentare cu energie termică, unde consumatorul/proprietarul asigură încălzirea spațiului din surse alternative de încălzire, în scopul menținerii temperaturii aerului de cel puțin +18oC, asigură minimalizarea fluxurilor de energie și contribuția la balanța energetică a clădirii, în perioada sezonului de încălzire, administratorul asociației/gestionarul/furnizorul/intermediarul la decontări, în procesul de repartizare a consumurilor de energie termică, exclude componenta de plată pentru tavan/etaj tehnic la unitățile poziționate la ultimul etaj, iar la cele poziționate la primul etaj se exclude componenta de plată pentru podea/subsol, cu excepția cazurilor când rețelele sistemului intern de distribuție traversează pardoseala unității.

Mai mult ca atât, Pentru apartamentele debranșate cu pereți exteriori în planuri perpendiculare (de colț), plata pentru încălzirea acestora se calculează aplicându‑se coeficientul 1/1.2 la suprafața unității.

În conformitate cu prevederile pct. 43 din Regulamentul cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârii Hotărârea de Guvern nr. 281 din 17-04-2024, cantitatea de energie termică supusă achitării se determină conform indicilor echipamentelor de măsurare instalate în blocurile locative. În cazul punctelor termice individuale, consumul real de energie termică pentru încălzire se determină ca diferența dintre indicii curenți și cei precedenți citiți de pe echipamentul de măsurare și cantitatea de energie termică utilizată pentru încălzirea apei.

Informaţia privind deconectările de agent termic și apă caldă, în legătură cu desfășurarea lucrărilor planificate și neplanificate (avarieri), este afişată pe pagina web www.termoelectrica.md, în compartimentul „Consumatori” secțiunea „Lucrări și intervenții” sau direct de pe Pagina Consumatorului.

Plata pentru energia termică utilizată la încălzirea apei este determinată reieşind din tariful stabilit pentru 1 Gcal şi indicii aparatului de evidenţă a apei calde menajere instalate la branşamentul blocului. Determinarea cantității de energie termică pentru încălzirea unui m3 de apă caldă menajeră (ACM), cât și, determinarea volumului de ACM sunt descrise în pct.76 – 84 al Regulamentul cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârii Hotărârea de Guvern nr. 281 din 17-04-2024

Se permite reglarea consumului de agent termic la branșament doar de către responsabilii de contor și reprezentanții gestionarilor fondului locativ, cu condiția asigurării echitabile a tuturor apartamentelor/locuințelor cu energie termică, în special apartamentele/locuințele amplasate în extremitățile blocului. Responsabilitatea pentru calitatea repartizării energiei termice în blocul locativ o poartă gestionarul fondului locativ.

Se consideră consum clandestin:

  • utilizarea serviciilor de termoficare și alimentare cu apă caldă prin racorduri realizate ilegal, fără avizul/contractarea furnizorului;
  • utilizarea serviciilor de termoficare și alimentare cu apă caldă printr-un racord legal, dar la care s-a intervenit ilegal asupra contorului, precum și deteriorarea sigiliului.

Realizarea de branșamente / racorduri clandestine se pedepsește conform legislației în vigoare. În aceste situații, la constatarea ilegalității, furnizorul calculează consumul de energie termică conform sistemului paușal și costul agentului termic calculat în funcție de instalațiile de utilizare.

Pct. 111, 112 al Regulamentului privind furnizarea energiei termice aprobat prin Hotărîrea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică
Nr. 23  din  26.01.2017

În conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 281 din 17-04-2024, reparația instalațiilor inginerești intrabloc se efectuează de către locatari în apartamente, precum și de către Gestionarul fondului locativ în locurile de uz comun, etaje tehnice și subsoluri.

Accesați compartimentul „Contacte GFL” pentru a afla datele de contact ale Gestionarul Fondului Locativ pentru blocul Dvs.

În cazul în care un consumator înregistrează datorii sistematice, furnizorul acordă suport juridic Gestionarului Fondului Locativ pentru apelarea în instanța de judecată a consumatorului și încasarea forțată a datoriilor acumulate.

În situația existenței unui contract încheiat cu consumatorul, furnizorul înaintează direct acțiunea, în instanța de judecată, în vederea încasării datoriilor acumulate.

Cheltuielile de judecată sunt suportate nemijlocit de către consumator.

Consumatorii care nu au recepționat sau au pierdut factura pentru energia termică pentru încălzire și apă caldă se pot adresa la Centrul Comercial de deservire și relații cu consumatorii de pe str. Tudor Vladimirescu, 6, pentru a solicita o copie a facturii.

Deținătorii cardurilor bancare naționale pot achita factura la energia termică chiar în lipsa ei, dacă cunosc Codul Unic de Identificare (ID-ul unic de pe chitanță), prin intermediul serviciului bancar internet banking și a terminalelor de plată, inclusiv online.

Pentru a primi o consultare telefonică, apelați Centrul de apel  –  1300 sau 022 447 447, colegii noștri vă vor ghida și vă vor oferi tot suportul necesar.

De asemenea, ne puteți sesiza la următoarea adresă de e-mail – cancelaria@termoelectrica.md sau prin următoarele canale online:

  • Site-ul oficial al Termoelectrica S.A. – www.termoelectrica.md;
  • Pagina de Facebook a companiei –https://www.facebook.com/termoelectricasa (Messenger).

În cazul în care consumatorul, la achitarea facturii, nu indică indicii de consum a contorului pentru apă caldă menajeră, se aplică pentru primele 2 luni se aplică o medie lunară, ulterior, începând cu a 3 lună se determină normele de consum conform prevederilor Regulamentului cu privire la prestarea și achitarea serviciilor comunale și necomunale, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 281 din 17-04-2024,

Dacă în factură este indicată o datorie pentru perioadele anterioare, dar Dvs. deja ați achitat respectiva datorie, este necesar să achitați doar consumul de energie termică curent.

Apelați Centrul de Apel automatizat, la următoarele numere de telefon: 022 447 4471300. Pentru detalii referitoare la procedura de racordare la sistemul centralizat de termoficare, apelați Serviciul Relații cu Consumatorii – 022 839 327.

Factura pentru energia termică consumată poate fi achitată utilizând următoarele instrumente:

Serviciul internet banking și aplicațiile mobile ale băncii la care vă deserviți;

Puteți opta pentru serviciile online de plată – www.paynet.md;  și www.oplata.md , www.bpay.md;  și www.myrunpay.com, unde este necesar să selectați operatorul Termoelectrica.

Dacă nu dețineți un card bancar, puteți achita factura la cel mai apropiat terminal de plată QIWI, MMPS/BPAY.

Indicii contorului de apă caldă pot fi introduși nu doar în factura curentă pe care o achitați, dar și online, pe site-ul www.termoelectrica.md , rubrica Consumatori - ”Indicii Contorului”.